Doživljanje poklicne identitete pri učiteljih na višji strokovni šoli

Avtorji

  • Monja Pust Fakulteta za organizacijske študije
  • Annmarie Gorenc Zoran Fakulteta za organizacijske študije v Novem mestu

Povzetek

Ozadje in izvirnost: Na kakovost učnega procesa na višjih strokovnih šolah vpliva tudi zavest doživljanja učiteljeve identitete. Pomembno je ozavestiti, kako identiteta učitelja vpliva na njihovo osebno identiteto in posledično na zadovoljstvo z izbranim poklicem. Namen članka je prispevati k večji prepoznavnosti poklica učitelj na višji strokovni šoli v Sloveniji, prepoznati različne prakse doživljanja učiteljskega poklica in dobiti vpogled v morebitni razkorak med teorijo in prakso. Pomembno ni le spoznavanje učiteljev, ampak tudi samospoznavanje, s pomočjo katerega učitelji lahko nenehno rastejo in napredujejo. Večina izbrane tematike se je posvetila novemu zornemu kotu, in sicer se je osredotočila na zavedanje, da s prepoznavanjem značilnosti identitete učitelja in učiteljskega poklica ter njegovega doživljanja pomembno prispevamo k večji prepoznavnosti poklica učitelj.

Metoda: Za raziskavo smo uporabili različne študije, ki temeljijo na vsebinski analizi različnih člankov iz obstoječe literature tujih in domačih avtorjev. Opravili smo polstrukturirane intervjuje in dnevniški zapis, na temelju kvalitativnega pristopa smo naredili analizo le-teh, pri tem smo uporabili določanje pojmov 3. reda in tematsko mrežo.

Rezultati: Ugotovljeni rezultati raziskave kažejo, da učitelji na začetku svoje profesionalne poti doživljajo neizkušenost, ki s pridobivanjem delovnih izkušenj prehaja od suverenosti do kompetentnosti. Delovne izkušnje vplivajo na dojemanje učiteljskega poklica in s tem poklicne identitete. Pri slednji je učiteljem najpomembnejše znanje, nato komunikacija in osebnostne lastnosti. Učitelji so prepričani, da okolje vpliva nanje z vrednotenjem učiteljeve vloge, pri čemer učitelji na začetku zaznavajo skeptičnost okolja, z večanjem delovnih izkušenj zaznavajo podporo okolja, kar vpliva na njihovo poklicno identiteto.

Družba: Učitelj je v prvi vrsti tisti, ki s prepoznavanjem svoje identitete, vloge, poslanstva in svojega doživljanja okolju in družbi daje vrednost svojemu poklicu. S tem dviguje vrednost izobraževalnemu procesu in posledično dviguje izobraževalni in kulturni nivo družbe.

Omejitve/nadaljnje raziskovanje: Omejili smo se na domače in tuje raziskave, ki so bile že izvedene na tem področju. Raziskava zajema manjši vzorec učiteljev jugovzhodne Slovenije. Ponuja nadaljnje raziskovanje dane tematike na širšem vzorcu v okviru fokusnih skupin, kjer je omogočena interakcija med samimi udeleženci; če se jih oblikuje glede na leta delovnih izkušenj, se lahko pokažejo dodatne razlike v doživljanju učiteljskega poklica glede na delovne izkušnje.

 

Ključne besede: učitelj, osebnost, identiteta, kompetence, učiteljeva vloga, samospoznavanje poklica, značilnosti in cenjenost poklica, prepoznanost poklica.

Dodatne datoteke

Objavljeno

2022-03-03

Številka

Rubrike

Izvirni znanstveni članek