Porast nasilja na spletu med mladostniki v času covida-19 – Perspektiva mladostnikov

Avtorji

  • Romana Likar Slovensko
  • Maja Pucelj

DOI:

https://doi.org/10.37886/ip.2022.010

Ključne besede:

medvrstniško nasilje, spletno nasilje, covid-19, splet, družbena omrežja, mladostniki

Povzetek

Povzetek:

Raziskovalno vprašanje (RV): V članku smo želeli preučiti, ali je nasilje na spletu med mladostniki v času covida-19 poraslo v primerjavi z obdobjem pred covidom-19.

Namen: Namen pričujočega članka je raziskati, ali je moč zaznati porast nasilja na spletu med slovenskimi mladostniki v času covida-19 v primerjavi z obdobjem pred covidom-19.

Metoda: V pričujočem članku smo uporabili deskriptivno metodo, s pomočjo katere smo opisali teoretična izhodišča. V empiričnem delu članka smo uporabili kvantitativno metodo, v kateri smo uporabili metodo anketiranja. V anketnem vprašalniku je bila uporabljena Likertova lestvica, ki je merila, v kolikšni meri so se anketiranci strinjali z različnimi trditvami na področju spletnega nasilja.

Rezultati: Po mnenju anketiranih mladostnikov so le-ti tako v času pred covidom-19 kot tudi v času covida-19 redko doživljali spletno nasilje, vseeno pa so nekateri anketirani mladostniki pogosteje poročali o tem, da so prejemali sporočila z neprimerno vsebino in sporočila, ki jih niso želeli prejeti in videti. Ugotovili smo tudi, da so mladostnice v primerjavi z mladostniki v večji meri prejemale sporočila z neprimerno vsebino, ki jih niso želele prejeti in videti in zaradi katerih so čutile strah, prav tako pa so pogosteje prejemale nesramne in žaljive komentarje glede svojega videza, drugi so jim na spletu pogosteje grozili.

Organizacija: S pomočjo raziskave smo želeli preučiti pogostost spletnega nasilja glede na čas pred in med covidom-19, kar pa je pomembno predvsem za organizacije (v tem primeru šole), saj skrbijo za oblikovanje varnega in spodbudnega učnega okolja, kjer je potrebno pričeti s preprečevanjem te oblike nasilja, v kolikor želimo doseči ustrezno raven vključenosti ter fizične in psihosocialne varnosti mladostnikov.

Družba: Članek se ukvarja z družbeno relevantno temo, saj obravnava prisotnost nasilja med mladostniki v času med covidom-19. Omenjeno področje zaradi dejstva, da je covid-19 relativno nov izziv na področju virologije, trenutno ostaja pod raziskano področje, zato pričujoča raziskava predstavlja zgolj začetek preučevanja izbranega področja. Rezultate pričujoče raziskave lahko uporabijo številni strokovnjaki, ki želijo temo nadalje preučiti, oziroma mladostniki, starši in učitelji, ki želijo omenjeno področje podrobneje spoznati.

Originalnost: Originalnost pričujočega članka je moč zaznati v preučevanju zelo aktualnega družbenega vprašanja, ki posega na zaenkrat še malo raziskan vpliv obdobja covida-19 na medvrstniško in spletno nasilje med mladostniki.  .

Omejitve/nadaljnje raziskovanje: Omejitve raziskave se kažejo v omejenosti preučevanega vzorca, poleg tega pa so se pri izvedbi anketnega vprašalnika pojavili nepopolno izpolnjeni vprašalniki. Hkrati bi se raziskava morala razširiti do te mere, da bi lahko zagotovili reprezentativnost vzorca. Raziskava bi se lahko razširila na način, da bi se med udeleženci izvajali poglobljeni intervjuji, tako med otroci in starši kot tudi med strokovnjaki v šolstvu, kajti kakovost šole je močno povezana z varnim in spodbudnim učnim okoljem

Literatura

Alheneidi, H., AlSumait, L., AlSumait, D., & Smith, A. P. (2021). Loneliness and Problematic Internet Use during COVID-19 Lock-Down. Behavioural Science, 11(5), 1–11. doi: 10.3390/bs11010005

Alsawalqa, R. O. (2021). Cyberbullying, social stigma, and self-esteem: the impact of COVID-19 on students from East and Southeast Asia at the University of Jordan. Helyon, 7(4), 1–13. doi: 10.1016/j.heliyon.2021.e06711

Ang, R. P. (2015). Adolescent cyberbullying: A review of characteristics, prevention and intervention strategies. Aggression and Violent Behavior, 25, 35–42. doi. 10.1016/j.avb.2015.07.011

Barlett, C. P., Simmers, M. M., Roth, B., & Gentile, D. (2021). Comparing cyberbullying prevalence and process before and during the COVID-19 pandemic. The Journal of Social Psychology, 161(4), 408–418. doi: 10.1080/00224545.2021.1918619

Dehue, F., Bolman, C., & Völlink, T. (2008). Cyberbullying: Youngsters’ Experiences and Parental Perception. Cyber Psychology & Behavior, 11(2), 217–223. doi: 10.1089/cpb.2007.0008

Englander, E. (2021). Bullying, Cyberbullying, Anxiety, and Depression in a Sample of Youth during the Coronavirus Pandemic. Pediatric Report, 13, 546–551. doi: 10.3390/pediatric13030064

Feijóo, S., O’Higgins-Norman, J., Foody, M., Pichel, R., Braña, T., Varela, J., & Rial, A. (2021). Sex differences in adolescent bullying behaviours. Psychosocial Intervention, 30(2), 95–100. doi: 10.5093/pi2021a1

Fernandes, B., Biswas, U. N., Tan-Mansukhani, R., Vallejo, A., & Essau, C. A. (2020). The impact of COVID-19 lockdown on internet use and escapism in adolescents. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(3), 59–65. doi: 10.21134/rpcna.2020.mon.2056

Hamm, M. P., Newton, A. S., Chisholm, A., Shulhan, J., Milne, A., Sundar, P., ... Hartling, L. (2015). Prevalence and Effect of Cyberbullying on Children and Young People: A Scoping Review of Social Media Studies. JAMA Pediatrics, 169(8), 770–777. doi: 10.1001/jamapediatrics.2015.0944

Han, Z., Wan, Z., & Li, Y. (2021). Cyberbullying Involvement, Resilient Coping, and Loneliness of Adolescents During Covid-19 in Rural China. Frontiers in Psychology, 12, 1–8. doi: 10.3389/fpsyg.2021.664612

Heiman, T. & Olenik-Shemesh, D. (2015). Cyberbullying Experience and Gender Differences Among Adolescents in Different Educational Settings. Journal of Learning Disabilities, 48(2), 146 –155. doi: 10.1177/0022219413492855

Hicks, J., Clair, B. L., Waltz, M., Corvette, M., & Berry, S. (2019). Instigators of Cyber-Bullying: A New Strategy for New Players. Journal of Creativity in Mental Health, 1–12. doi: 10.1080/15401383.2018.1564410

Jain, O., Gupta, M., Satam, S., & Panda, S. (2020). Has the COVID-19 pandemic affected the susceptibility to cyberbullying in India? Computers in Human Behavior Reports, 2, 100029. doi: 10.1016/j.chbr.2020.100029.

Kranjc, T. (2019). Šolska kultura in klima – 2. del. Vzgoja in izobraževanje, 50(2–3), 26–32.

Kranjc, T., Drolc, A., Nose Pogačnik, Š., Pevec, M., Slivar, B., Uranjek, J., & Weilguny, M. (2019). Varno in spodbudno učno okolje. Ljubljana: Šola za ravnatelje.

Kričkić, D., Šincek, D., & Babić Čike, A. (2017). Sexting, cyber-violence and sexually risk behaviour among college students. Kriminologija & socijalna integracija: časopis za kriminologiju, penologiju i poremećaje u ponašanju, 25(2), 15–28. doi: 10.31299/ksi.25.2.2

Lee, C. S. (2021). Analyzing Zoombombing as a new communication tool of cyberhate in the COVID-19 era. Online Information Review, 46(1), 147–163. doi: 10.1108/OIR-05-2020-0203

Lim, H. & Lee, H. (2021). Cyberbullying: Its Social and Psychological Harms Among Schoolers. International Journal of Cybersecurity Intelligence and Cybercrime, 4(1), 25–45. doi: 10.52306/04010321KNSZ7360

Menesini, E. & Nocentini, A. (2009). Cyberbullying Definition and Measurement, Journal of Psychology, 217(4), 230–232. doi: 10.1027/0044-3409.217.4.230

Miro-Llinares, F. & Rodriguez-Sala, J. J. (2016). Cyber hate speech on twitter: Analyzing disruptive events from social media to build a violent communication and hate speech taxonomy. International Journal of Design & Nature and Ecodynamics, 11(3), 406–415. doi: 0.2495/DNE-V11-N3-406-415

Myers, C.-A. & Cowie, H. (2019). Cyberbullying across the Lifespan of Education: Issues and Interventions from School to University. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16, 1–14. doi: 10.3390/ijerph16071217

Nazir, T. & Thabassum, L. (2021). Cyberbullying: Definition, Types, Effects, Related Factors and Precautions to Be Taken During COVID-19 Pandemic. The International Journal of Indian Psychology, 9(4), 480–491. doi: 10.25215/0904.047

Notar, C. E., Padgett, S., & Roden, J. (2013). Cyberbullying: A Review of the Literature. Universal Journal of Educational Research 1(1), 1–9. doi: 10.13189/ujer.2013.010101

Nunnally, J. C. (1975). Psychometric theory – 25 years ago and now. Educational Researcher, 4(10), 7–21. doi: 10.3102/0013189X004010007

Odklikni. (2019). Ustavimo spletno nasilje nad ženskami in dekleti: Priročnik za strokovnjakinje in strokovnjake, ki delajo z mladimi. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede.

Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. New York, NY: Wiley-Blackwell.

Ozlem Ozturk, F. & Ayaz-Alkaya, S. (2021). Internet addiction and psychosocial problems among adolescents during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Archives of Psychiatric Nursing, 35(6), 595–601. doi: 10.1016/j.apnu.2021.08.007

Pandya, A. & Lodha, P. (2021) Social Connectedness, Excessive Screen Time During COVID-19 and Mental Health: A Review of Current Evidence. Frontiers in Human Dynamics, 3, 1–9. doi: 10.3389/fhumd.2021.684137

Peled, Y. (2019). Cyberbullying and its influence on academic, social, and emotional development of undergraduate Students. Heliyon, 5, e01393. doi: 10.1016/j.heliyon.2019.e01393

Peterson, J. & Densley, J. (2017). Cyber violence: What do we know and where do we go from here? Aggression and Violent Behavior, 34, 193–200. doi: 10.1016/j.avb.2017.01.012

Petri, N. S. (2022). Cyberbullying During COVID-19 Pandemic: Relation to Perceived Social Isolation Among College and University Students (Magistrska naloga). University of Michigan, Michigan.

Policija. (2022). Medvrstniško nasilje na spletu. Pridobljeno na https://www.policija.si/svetujemo-ozavescamo/varnost-na-internetu/spletno-nasilje-in-spolne-zlorabe-otrok-na-internetu/medvrstnisko-nasilje-na-spletu

Shoib, S., Philip, S., Bista, S., Saeed, F., Javed, S., Ori, D., … Chandradasa, M. (2022). Cyber victimization during the COVID-19 pandemic: A syndemic looming large. Health Science Reports, 5(528), 1–3. doi: 10.1002/hsr2.528

Siste, K., Hanafi, E., Sen, L. T., Murtani, B. J., Christian, H., Limawan, A. P., … Siswidiani, L. P. (2021) Implications of COVID-19 and Lockdown on Internet Addiction Among Adolescents: Data From a Developing Country. Frontiers of Psychiatry 12, 665675. doi: 10.3389/fpsyt.2021.665675.

Statistik. (2022). Cronbach alfa koeficient. Pridobljeno na https://www.statistik.si/cronbach-alfa-koeficient/

Sun, S., Fan, X., & Du, J. (2016). Cyberbullying Perpetration: A Meta-Analysis of Gender Differences. International Journal of Internet Science, 11(1), 61–81.

Svetovna zdravstvena organizacija. (2002). World report on violence and health. Ženeva: Svetovna zdravstvena organizacija.

Kazenski zakonik (KZ-1). (2012, 298. junij). Uradni list RS, št. 50/12.

Zakon o preprečevanju nasilja v družini. (2008, 1. marec). Uradni list RS, št. 16/08.

Zakon o kazenskem postopku. (2021, 9. november). Uradni list RS, št. 176/21.

Zakon o socialnem varstvu. (2007, 12. januar). Uradni list RS, št. 3/

Dodatne datoteke

Objavljeno

2023-01-18

Številka

Rubrike

Izvirni znanstveni članek