Izboljšanje organizacije življenja študentov

Avtorji

  • Srečo Zakrajšek FUDŠ, IAM VŠMM

DOI:

https://doi.org/10.37886/ip.2025.005

Ključne besede:

time management, student life, negative stress, balance, artificial intelligence, project work.

Povzetek

Raziskovalni vprašanji (RV): 1. Kateri so ključni izzivi, s katerimi se študenti medijske produkcije soočajo pri usklajevanju študijskih, delovnih in osebnih obveznosti? 2. Kakšen je skupen vpliv uporabe umetne inteligence (v vseh segmentih delovanja – šola, delo, prosti čas) na organizacijo življenja študentov medijske produkcije?

Namen: Namen raziskave je analizirati organizacijo življenja študentov in predlagati strategije in orodja za zmanjšanje negativnega stresa in izboljšanje ravnovesja med študijem, delom in prostim časom.

Metoda: Raziskava temelji na spremljanju priprave in izvedbe projekta »Izboljšanje organizacije svojega življenja«, ki ga je v treh letih izvajalo več kot 80 študentov FUDŠ pri predmetu Vodenje in organiziranje medijske produkcije. Uporabili smo metode anketiranja, analize projektov in diskusije. V vseh fazah raziskave in projekta je vključena umetna inteligenca (ChatGPT).

Rezultati: Večina študentov (več kot 70 %) pred začetkom projekta ni zadovoljna z organizacijo svojega življenja, 70 % jih poroča o stresu. S projektom »Izboljšanje organizacije svojega življenja« se je stanje zelo izboljšalo. Osnovna teoretična spoznanja, tehniki, kot sta Time Blocking in Pomodoro, metoda Eisenhowerjeva matrika, uporaba digitalnih orodij (Trello, Notion, Google Koledar) in še posebej ChatGPT so izboljšali produktivnost in zmanjšali občutek preobremenjenosti. Rezultati kažejo na pozitiven vpliv telesne vadbe in sprostitvenih tehnik pri obvladovanju stresa.

Organizacija: Raziskava ponuja praktične rešitve, kot je integracija tehnik upravljanja časa in digitalnih orodij, ki lahko izboljšajo študijski program in uspešnost študentov ter organizacij, v katerih sodelujejo. Pomembne možnosti ponujajo programi umetne inteligence, pri čemer pa je treba paziti, da pri študiju racionalizacije ne gredo na račun kakovosti izobraževanja in kompetenc študentov.

Družba: Bolje organizirano življenje študentov lahko pripomore k večjemu zadovoljstvu, motivaciji, boljšemu zdravju pa tudi k produktivnosti pri študiju in delu, kar ima pozitiven učinek na družbo, večji BDP in nižje stroške zaradi odsotnosti z dela, bolezni ipd.

Originalnost: Raziskava združuje obstoječe teoretične pristope z inovativnimi rešitvami, kot so digitalna orodja za organizacijo nalog, UI, ter poudarja pomen dolgoročne implementacije tehnik.

Omejitve/nadaljnje raziskovanje: Majhen vzorec in subjektivnost rezultatov predstavljata omejitve. Predlagano je nadaljnje raziskovanje z večjim vzorcem in dolgoročnim spremljanjem.

 

Literatura

Curran, T. & Hill, A. P. (2019). Perfectionism is increasing over time: A meta-analysis of birth cohort differences from 1989 to 2016. Psychological Bulletin, 145(4), 410–429. https://www.apa.org/pubs/journals/releases/bul-bul0000138.pdf

Dakshinkar, M. & Nimsarkar, N. (2023). Time management techniques and strategies for improving personal productivity and work-life balance. JETIR, 10(5). https://www.jetir.org/papers/JETIR2305C29.pdf

Erjavec, D. (2020). Prisotnost stresa in izgorelosti med študenti [Magistrsko delo, Univerza v Ljubljani]. https://repozitorij.uni-lj.si/ IzpisGradiva.php?lang= slv&id=114073

Florkin, J. 10 vidikov Eisenhowerjeve matrike: orodje za učinkovito upravljanje časa. https://julienflorkin.com/sl/Osebna-izbolj%C5%A1ava/upravljanje-s-%C4%8Dasom/ eisenhowerjeva-matrika/

Hao, Y. (2024). Enhancing creative cognition through project-based learning: An in-depth scholarly exploration. Heliyon, 10, članek e27706. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/38533042/

Lavrič, M. (2024). What Young People Want and Need: Values, Fears and the General Situation od Slovenian Youth. Youth study southeast Europe 2018/201. https://www.mreza-mama.si/wp-content/uploads/2024/07/Values-fears-and-the-general-situation-of-Slovenian-Youth.pdf

Gallardo Lolandes, Y., Alcas-Zapata N., Flores, J. E. & Ocaña-Fernández, Y. (2020). Time Management and Academic Stress in Lima University Students. International Journal of Higher Education 9(9), 19368–19368. https://www.researchgate.net/publication/346099159_Time_Management_and_Academic_Stress_in_Lima_University_Students

McGrath, C., Farazouli, A., & Cerratto-Pargman, T. (2024, 24. avgust). Generative AI chatbots in higher education: a review of an emerging research area. Springer Nature Link. https://link.springer.com/article/10.1007/s10734-024-01288-w

Navodila za paciente. (2025, 15. april). https://www.zdstudenti.si/tvoje-zdravje/kaj-te-stresa/?utm_source=chatgpt.com

Rehman, N., Huang, X. H., Andleeb, I., Batool, S., Mahmood, A. (2024). Assessing the Effectiveness of Project-Based Learning: A Comprehensive Meta-Analysis of Student Achievement between 2010 and 2023. CMU Journal of Social Sciences and Humanities 11(2). http://dx.doi.org/10.12982/CMUJASR.2024.015

Seavers, L. (2021). Time-Blocking: Your Method to Supercharge Productivity & Reach Your Goals. Independently Published.

Ravšelj, D., Keržič, D., Tomaževič, N., Umek, L., Brezovar, N. et al. (2025).

Higher education students’ perceptions of ChatGPT: A global study of early reactions. PLoS ONE, 20(1), članek e0315011. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0315011&utm_source=chatgpt.com

Douwes, R., Metselaar, J., Pijnenborg, G. H. M., Boonstra, N. (2023).Well-being of students in higher education: The importance of a student perspective. Cogent Education, 10(1). https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2331186X.2023.2190697

Teuber, M., Leyhr, D., Sudeck, G. (2024). Physical activity improves stress load, recovery, and academic performance-related parameters among university students: a longitudinal study on daily level. BMC Public Health, 24(598). https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-024-18082-z?utm_source=chatgpt.com

Time Blocking Method. (2025). https://checklist.com/tips/time-blocking-method

Vieriu, A. M. & Petrea, G. (2025). The Impact of Artificial Intelligence (AI) on Students’ Academic Development. Education Sciences 2025, 15(3), 343. https://www.mdpi.com/2227-7102/15/3/343

Ward, B., Bhati, D., Neha, F., Guercio, A. (2024). Analyzing the Impact of AI Tools on Student Study Habits and Academic Performance. https://arxiv.org/abs/2412.02166

Yang, W., Lee H., Wu, R., Zhang, R., Pan, Y. (2023). Using an Artificial-Intelligence-Generated Program for Positive Efficiency in Filmmaking Education: Insights from Experts and Students. Electronics 2023, 12(23), 4813. https://www.mdpi.com/2079-9292/12/23/4813

Začasno in občasno delo dijakov in študentov. (2025, 7. februar). https://www.gov.si/teme/zacasno-in-obcasno-delo-dijakov-in-studentov/ ?utm_source=chatgpt.com

Zakrajšek, S. (2025). Kako si mladi predstavljajo ravnovesje? Jim uspeva? HRM april/maj 2025, str. 57–59 .

Zakrajšek, S. (2025). Etična uporaba umetne inteligence (ChatGPT) v izobraževanju : priročnik za učitelje in študente medijskih študij. IAM visoka šola za multimedije: FUDŠ

Zakrajšek, S., Zakrajšek, N., Zakrajšek, M. (2024). Development of an education model for producers and project managers in multimedia production. V: VREČKO, Igor (ur.), GAJŠEK, Brigita (ur.). The future of project management : adapting to modern needs. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, str. 235-275. ISBN 978-1-5275-5373-6, ISBN 1-5275-5373-6.

Žerovnik, A., & Zapušek, M. (2024). Uporaba generativne umetne inteligence v izobraževanju. Založba PEF UL. ttps://zalozba.pef.uni-lj.si/index.php/zalozba/catalog/

view/226/508/603-1

Dodatne datoteke

Objavljeno

2025-09-16

Kako citirati

Zakrajšek, S. (2025). Izboljšanje organizacije življenja študentov . Izzivi Prihodnosti, 10(3). https://doi.org/10.37886/ip.2025.005

Številka

Rubrike

Izvirni znanstveni članek