Medgeneracijsko sodelovanje, učenje in izmenjava znanja na delovnem mestu

Avtorji

  • Danijela Brečko

Ključne besede:

generacije pri delu, medgeneracijsko sodelovanje, izmenjava znanja pri delu, oblike medgeneracijskega učenja, delitev znanja

Povzetek

Ozadje in izvirnost: Članek se osredotoča na vprašanje organizacij,  ki se soočajo z izzivom vzpostavitve delovnega okolja, ki bo prilagojeno značilnostim različnih generacij zaposlenih. Vsaka generacija na delovnem mestu mora biti motivirana za delo, sodelovanje in izmenjavo znanja med sodelavci različnih starosti. O motivaciji na delovnem mestu je bilo opravljenih veliko raziskav, vendar nismo zasledili raziskave o vplivu različnih učnih oblik, da bi motivirali različne generacije za sodelovanje in izmenjavo znanja na delovnem mestu, ne v slovenskem ne v svetovnem merilu.

Metoda: V tej študiji preučujemo dve raziskovalni vprašanji: Ali so potrebni različni pristopi za motiviranje različnih generacij zaposlenih k sodelovanju in ali se različne generacije razlikujejo v želenih načinih pridobivanja in izmenjave znanja. Pri raziskovanju smo se naslonili na  Piktialis in Greenes (2008) kategorizacijo oblik učenja in izmenjave znanja pri delu. Pri kritični oceni motivacije za medgeneracijsko sodelovanje in izmenjavo znanja smo uporabili kvantitativno raziskovalno metodo. Raziskava je bila izvedena na naključnem vzorcu med zaposlenimi v izbranem podjetju z 2.000 zaposlenimi, na anketo pa se je odzvalo 334.

Rezultati: Rezultati so pokazali, da je za predstavnike generacije Z najmanj pomembno, da svoje znanje in delovne izkušnje delijo s kolegi iz drugih generacij in da je za mlajše generacije (Y in Z)  pri izmenjavi znanja manj primerno uporabljati pripovedovanje zgodb (primeri iz prakse, primerjave, povzemanje izkušenj) in povzetke ključnih znanj (iz pogovorov, intervjujev, konferenc).

Družba: Koncept medgeneracijskega sodelovanja na delovnem mestu vključuje izmenjavo znanja med zaposlenimi in prehod od izmenjave znanja k soustvarjanju znanja. Verjamemo, da je ta premik ključnega pomena za nadaljnji razvoj človeškega kapitala in tudi za potrebno akumulacijo znanja v organizaciji. Področje soustvarjanja znanja bi torej moralo predstavljati prihodnje ambicije vsake organizacije, pa tudi raziskovalnih skupnosti.

Omejitve / nadaljnje raziskovanje: Upoštevati je treba selektivni vzorec, saj je raziskava vključevala samo eno organizacijo in posameznike iz te organizacije, ki so bili motivirani za sodelovanje. Omeniti je treba tudi majhen vzorec generacije Z. Glavna omejitev te raziskave je bila nezmožnost upoštevanja specifične organizacijske klime in komunikacijskega vzorca posameznika med različnimi oddelki, medtem ko podjetje deluje na različnih geografskih lokacijah, saj lahko to igra pomembno vlogo pri medgeneracijskem sodelovanju in izmenjavi znanja. Zato je ključno, da vsako podjetje v vsakem določenem okolju določi prednostno obliko izmenjave znanja in izbere obliko, ki ustreza tako zaposlenim, ki informacije posredujejo, kot tistim, ki jih prejmejo. To pa je tudi področje nadaljnjega raziskovanja; torej vpliv organizacijske klime in kulture na proces medgeneracijskega sodelovanja in izmenjave znanja.

Literatura

Annual Report of Company X. (2016). Retrieved from website of Company X

Annual Report of Company X. (2017). Retrieved from website of Company X

Annual Report of Company X. (2018). Retrieved from website of Company X

Bal, P., Kooij, D., & Rousseau, D. (2018). Aging workers and the employee-employer rela-tionship. Switzerland: Springer International Publishing.

Bjursel, C. (2019). Inclusion in education later in life: Why older adults engage in education activities. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, Vol.10, No.3, 2019, pp. 215-230. DOI:10.3384/rela.2000-7426.rela20192

Brečko, D. (2018). Motivacija odraslih za pridobivanje in nadgradnjo znanja. Ljubljana: Andragoški center Slovenije.

Brečko, D. (2019). Motivacija zaposlenih za pridobivanje in obnavljanje znanja. S svetovan-jem za zaposlene do večje vključenosti v izobraževanje in usposabljanje (str. 82–101). Ljubljana: Andragoški center Slovenije.

Cigno, A. (2005). The political economy of intergenerational cooperation; CESifo working paper no. 1632. Firence: Faculty of Political Science, University of Florence.

Debeljak, T., Komljen, I., & Tomat, N. (2017). Starejši zaposleni o stanju izobraževanja starejših zaposlenih na delovnem mestu v Sloveniji. Ljubljana: Filozofska fakulteta.

Dill, K. (2019). 7 things employers should know about the Gen Z workforce. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/kathryndill/2015/11/06/7-things-employers-should-know-about-the-gen-z-workforce/#2598a95afad7

Direktiva Sveta 2000/78/ES z dne 27. novembra 2000 o splošnem okviru za enako obravnavanje pri zaposlovanju in poklicu. (2000). Uradni list L 303, 02/12/2000, pp. 16 - 22.

Dolenec, D. (2018). Prihod generacije Z. Retrieved from https://psihologijadela.com/2018/01/24/prihod-generacije-z/

Dolot, A. (2018). The characteristics of Generation Z. Retrieved from http://dx.doi.org/10.15219/em74.1351

European Commission. (2011). Transferability of Skills across Economic Sectors: Role and Importance for Employment at European Level. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/294260822_Transferability_of_Skills_across_Economic_Sectors

Hsu, I.C. (2006). Enhancing Employee Tendencies to Share Knowledge - Case Studies of Nine Companies in Taiwan. International Journal of Information Management, 26 (4), 326-338. DOI: 10.1016/j.ijinfomgt.2006.03.001

International Labour Organization. (2013). Global employment trends for youth 2013. Ženeva: International Labour Office.

International standard ISO 10018:2012. Quality management - Guidelines on people's involvement and competence. Switzerland: International Organization for Standardization.

Internal material of Company X. (2018, 2019). Retrieved from Archive of Company X

Jiacheng, W. Lu, L. & Francesco, C.A. (2010). A cognitive model of intra-organizational knowledge-sharing motivations in the view of cross-culture. International Journal of Infor-mation Management, 30(3), 2020-230. DOI: 0.1016/j.ijinfomgt.2009.08.007

King, E., Finkelstein, L., Thomas, C., & Corrington, A. (2019). Generational differences at work are small. Thinking they're big affects our behavior. Harvard Business Review. Re-trieved from https://hbr.org/2019/08/generational-differences-at-work-are-small-thinking-theyre-big-affects-our-behavior

Kronos Incorporated. (2019). Meet Gen Z. The next generation is here: Hopeful, anx-ious, hardworking, and searching for inspiration. Retrieved from https://workforceinstitute.org/wp-content/uploads/2019/05/Meet-Gen-Z-Hopeful-Anxious-Hardworking-and-Searching-for-Inspiration.pdf

Listina Evropske unije o temeljnih pravicah. (2012). Uradni list UL C, 26. 10. 2012, str. 391 - 407.

23. Maj, J. (2015). Age management in enterprises: CSR or a necessity? Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/286077807_Age_management

_in_Polish_enterprises_CSR_or_a_necessity

McCrindle, M. (2020). Why we named them Gen Alpha. Retrieved from https://mccrindle.com.au/insights/blogarchive/why-we-named-them-gen-alpha/

Piktialis, D., & Greenes, K. (2008). Bridging the Gaps: How to transfer knowledge in today's multigenerational workforce. Canada: The Conference Board, Inc. Retrieved from www.conference-board.org/kt

Pontefract, D. (2018). Millenials and Gen Z have lost trust and loyalty with business. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/danpontefract/2018/06/03/

millennials-and-gen-z-have-lost-trust-and-loyalty-with-business/#7cbe23366145

Prelog N. & Ismagilova, F. S. & Boštjančič, E. (2019). Which employees are most moti-vated to share knowledge - the role of age-based differentiation in knowledge-sharing motiva-tion. Changing Societies & Personalities, Vol 3., No.1, pp. 52-67. DOI:10.15826/csp.2019.3.1.060

Rozman, R., & Kovač, J. (2012). Management. Ljubljana: GV Založba.

Speer, L. (2011). Four generations working together in the workforce and in higher edu-cation. Tennessee: East Tennessee State University.

Stahl, A. (2018). Gen Z: What To expect from the new workforce. Retrieved from https://www.forbes.com/sites/ashleystahl/2018/09/26/gen-z-what-to-expect-from-the-new-work-force/#557c058863e0

Stillman, D., & Stillman, J. (2017). Gen Z Work - How the next generation is transform-ing the workplace. HarperCollins.

Tolbize, A. (2008). Generational differences in the workplace. Minnesota: Research and training center on community living, University of Minnesota.

Tros, F., & Keune, M. (2016). Intergenerational bargaining in the EU. Amsterdam Insti-tute for Advanced labour Studies (AIAS). Nizozemska: University of Amsterdam.

United Nations. (2017). World Population Ageing. New York: United Nations.

Yanhan, Z. (2013). Individual behavior: in-role and extra-role. International journal of business administration. Retrieved from http://dx.doi.org/10.5430/ijba.v4n1p23

Dodatne datoteke

Objavljeno

2021-06-04

Številka

Rubrike

Izvirni znanstveni članek